یک جامعه شناس با اشاره به حادثه پلاسکو و حضور مردم در صحنه برای فیلمبرداری و عکاسی، گفت: یک جهل رسانهای بر کشور حاکم است و به مردم آموزش داده نشده است در شرایط بحرانی چکونه از رسانهای که در اختیار دارند، استفاده کنند.
به گزارش تابش کوثر، ابراهیم فیاض گفت: نکته مهم این است که ما رویارویی با بحران را هنوز بلد نیستیم و در هر حادثه دیگری را هم که نگاه کنیم مردم سریع سعی میکنند با آن حادثه سلفی بگیرند و این تنها مربوط به حادثه پلاسکو نبوده و نیست.
وی ادامه داد: مردم رسانهدار شدهاند و متأسفانه مسئولان هنوز این موضوع را جدی نگرفتهاند خودشان در این موضوع سیاستگذاری میکنند و خودشان به دنبال مخاطب هستند اما چه اندازه به مردم یاد دادهایم که مردم بلد باشند چگونه از رسانهای که در اختیار دارند استفاده کنند، باید بگویم یک جهل رسانهای شدید بر ما حاکم است و نمیدانیم باید در مدیریت بحرانها چگونه از رسانهها استفاده کرد و در این گونه حوادث رسانهها به جای آنکه کمک بیایند برعکس عمل میکنند.
این جامعه شناس افزود: حتی در شهرستانها هم با آنکه فاصله زیادی از محل حادثه داشتند اما لحظه به لحظه اخبار را توسط همین گروههای اجتماعی چک میکردند حضور فعال مردم در محیط بد نیست اما اگر به مردم یاد داده بودیم که در مواقع بحرانی چه کنند اگر آموزشهای کلی تحت عنوان مدیریت بحران به مردم داده میشد مردمی که در صحنه حاضر بودند میتوانستند به صورت سازماندهی شده به نیروهای امدادی کمک کنند.
فیاض تصریح کرد: وقایع بزرگ درست است که تأسف آور و تأثر انگیز است اما وفاق و همدلی ملی ایجاد میکند این یعنی همبستگی و همدلی ملی را بین مردم ایجاد کرده است.
وی افزود: باید برای شناسایی شهر تهران یک رشته درسی با عنوان تهران شناسی در دانشگاهها ایجاد شود چراکه بروز اینگونه حوادث و عدم مدیریت صحیح بحرانها نشان از عدم شناخت درست از تهران و وضعیت فعلی آن است.
این جامعه شناس اظهار داشت: حضور زنده در رسانه طبیعی است چون همه میخواهند دیده شوند و این موضوع حتی در مراسم تحلیف رئیس جمهور آمریکا هم دیده میشد و تنها مربوط به مردم ما نیست، رسانه در حال دو طرفه شدن است آن چیزی که مهم است آموزش رسانهای و مسئولیت پذیری رسانهای است این دیده شدن در جهان امروز طبیعی است باید آموزش بدهیم که دیده شدن برای چیست و پس از دیده شدن چه اتفاقی میافتد؟